Press release - Rutasoka i samarbete med iDefendo

Rutasoka använder iDefendos blockchain-teknik för att utveckla sitt hållbarhetsarbete

I sin strävan mot att bli en ledande aktör inom hållbarhet, har kaffeföretaget Rutasoka inlett ett samarbete med techbolaget iDefendo. Genom samarbetet kommer kunden presenteras med bevis som visar vilken skillnad de bidrar med genom att välja Rutasoka.

”Vår blockchain-baserade teknik kommer att användas för att skapa ökad insyn i Rutasokas värdekedja. Med hjälp av våra Digitala Vittnen™ kommer de inte bara kunna göra sitt kaffe spårbart för kunderna, de kommer också öka transparensen i sitt hållbarhetsarbete. Vi är mycket stolta över att vara med och utveckla deras viktiga insatser” säger Peter Jidesten, vd för iDefendo.

Efter att ha tvingats fly från krigets Kongo, lyckades Rutasokas VD och medgrundare, Rebu Burubwa, till slut ta sig till tryggheten i Sverige. För att hedra sitt ursprung och bidra till utvecklingen för människorna i Kongo, grundade han Rutasoka tillsammans med Stefanie Hedén. Rutasokas produktion har sedan starten 2017, engagerat fler än 1 200 självförsörjande kaffemakare och en delar av vinsten från kaffet återinvesteras för att arbeta med projekt i Kongo inom hälsa och vård, utbildning och jordbruk.

"Det finns så många företag som påstår att de gör skillnad, men för oss är det väldigt viktigt att våra kunder kan känna sig säkra på att deras inköp faktiskt bidrar till en positiv samhällsutveckling. Med hjälp av iDefendos teknik kan vi nu bevisa den inverkan vårt kaffe har” säger Burubwa. ”Från och med hösten 2020 kommer alla våra förpackningar att förses med en QR-kod som kunden kan skanna för att ta del av den blockchain-verifierade informationen”.

Kontakt Rutasoka
Stefanie Hedén, co-founder
stefanie.heden@rutasoka.com

Kontakt iDefendo