Rutasoka Coffee växer med lansering på Lidl och kaffeprenumeration

Rebu Burubwa flydde från Kongo 2007. Nu vill han ge något tillbaka till det land han föddes i. 2017 byggde Rebu och hans sambo Stefanie Hedén en förlossnings- och mödravårdsklinik i Kongo. Med hjälp av intäkterna av försäljningen av kaffe från Rutasoka Coffee drivs bolaget med hjälp av både hjärta och hjärna samt ger kaffe-älskande svenskar i hela landet möjlighet att ta del av Kongos smakrika kaffe. Nu växer Rutasoka rejält med att både lansera en kaffeprenumeration samt lansering på samtliga 194 Lidl-butiker i hela Sverige. Rutasoka betyder gemenskap.

Stora mängder människor som tidigare hade försörjt sig på kaffeodling hade på grund av landets instabila läge förlorat sin primära inkomstkälla, att sälja kaffe. Nu jobbar Rutasoka Coffee tillsammans med 9 000 kaffeodlare i östra Kongos högland, organiserade i ett kooperativ.

- De får chansen att odla och sälja kaffe igen. Vi ger dem utbildning och driver ett projekt med att skänka nya plantor till odlarna. En del av vinsten från kaffet driver sedan kvinnokliniken i Kongo, säger Rebu Burubwa, vd och ägare av Rutasoka Coffee.

Rutasoka Coffee startade i Sverige 2017 och växer just nu mycket snabbt. Nu lanseras även en kaffeprenumeration för både privatpersoner och företag, där du kan välja att få ditt kaffe hemskickat en gång i månaden, varannan eller var tredje månad. I maj lanseras även Rutasoka Coffee på samtliga 194 Lidl-butiker i Sverige.

- Eftersom Rutasoka har cirkulät ekonomi som affärsmodell kommer Lidl bidra till att 140 mammor i Kongo kan föda i en trygg och hygienisk miljö, bara genom sin första order, tillägger Rebu.

Lidl har sedan tidigare ett brett utbud av svenska leverantörer och fortsätter nu att utveckla sitt svenska sortiment.

- Coronapandemin har slagit hårt mot svenska matproducenter, därför valde Lidl att öppna dörrarna och ge fler svenska leverantörer möjlighet att sälja sina produkter i våra butiker över hela landet. Efter en mycket noggrann urvalsprocess är Rutasoka en av de som levde upp till Lidls tuffa kvalitets- och hållbarhetskrav. Vi är väldigt glada över att få in Rutasoka i våra butiker och hoppas på ett långsiktigt och fruktsamt samarbete för båda parter, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

OKAPI – Mellanmörkt. Bryggmalet + hela bönor. Elegant smak av söta plommon och toner av choklad.

KASENGA – Mörkrost. Bryggmalet + hela bönor. Smak av röda bär och toner av mörk choklad.

BUTEMBO – Mörkrost. Hela bönor. Smak av röda bär och gräddig choklad.

MITUMBA – Espressoblend. Hela bönor. Smak av kakao och fruktiga toner.

För mer information, intervjuer samt högupplösta bilder var vänlig kontakta:

Monica Perman
P. PR & Communications