Stefanie Hedén, 20 oktober 2020

Pressrelease - Rutasokas julkaffe 2020

Nu lanserar Rutasoka Coffee sitt första julkaffe – Tulizo. Kaffet är döpt efter en av de 189 mammor som fick föda kostnadsfritt på Rutasoka Clinic i Kongo efter att covid-19 och kraftiga översvämningar hade drabbat Uvira. Lanseringen blir startskottet för att erbjuda säsongsbaserat kaffe, där Rutasoka varje säsong kommer att lansera nya dubbelcertifierade kaffesorter med säsongsbetonade smaker.

Att lansera ett ekologiskt julkaffe utan smaksättningar eller kryddor, i en redan välkomponerad produktmix, är en del av Rutasokas övergripande produktstrategi. Tulizos rostningsprofil är följande: rostning 65%, fyllighet 75% och syrlighet är 50%. Kaffet kommer att säljas på Lidl, Matsmart.se, rutasoka.se samt ett par utvalda Hemköp och ICA butiker. Rekommenderat pris är från 69:- . Kaffet kommer att finnas i butik från och med vecka 45.

"Vi fortsätter att investera upp till 5% av vår omsättning till att plantera nya kaffeplantor, skapa nya jobbmöjligheter samt att erbjuda kvinnor och barn fri förlossningsvård och sjukvård i östra Kongo", säger Rebu Burubwa, vd och medgrundare av Rutasoka Coffee.

Kongo toppar fortfarande listan på spädbarns- och mödradödlighet i världen. Detta vill Rebu och hans fästmö Stefanie göra något åt. Med 22 sjukrum och 15 anställda har Rutasoka Clinic som målsättning att ge varje barn en trygg start i livet och varje kvinna en säker graviditet och förlossning.

"Julen för mig handlar om gemenskap, närhet och kärlek. Jag vill kunna ge mina kunder en god smakupplevelse när de dricker en kopp av Rutsokas julkaffe samt att de verkligen kan göra skillnad med att välja Rutasoka Coffee, där en del går till kaffemakarna och kliniken i Kongo", kommenterar Rebu.

Under hösten har Rutasoka Foundation tagit ytterligare ett kliv i Kongo och har gett 20 000 kaffeplantor till totalt 400 kaffemakare och deras familjer i området Hutwe och Kikuvo i östra Kongo.

Sedan lanseringen av Rutasoka Coffee 2017 har man importerat 100 ton kaffe, skapat 1,214 arbetstillfällen, genomfört 1,379 förlossningar och hjälp 2,230 patienter i Östra Kongo.

Kaffet finns i butik från och med v.45

Att lansera ett ekologiskt julkaffe utan smaksättningar eller kryddor, i en redan välkomponerad produktmix, är en del av Rutasokas övergripande produktstrategi. Tulizo ́s rostningsprofil är följande: rostning 65%, fyllighet 75% och syrlighet är 50%. Kaffet kommer att säljas på Lidl, Matsmart.se, rutasoka.se samt ett par utvalda Hemköp och ICA butiker. Rekommenderat pris är från 69:- . Kaffet kommer att finnas i butik från och med vecka 45.

Kaffet finns i butik från och med v.45