Villkor

Villkor

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@rutasoka.se

Vårt juridiska namn är Rutasoka Sweden AB, organisationsnummer 559111-6941, Aröds industriväg 56, 422 43 Hisings Backa, Sverige.

Rutasoka innehar F-skattesedel, VAT: SE559111694101

 

Rutasoka

Vi säljer kaffe, både hela bönor och malet, som är rostat i Göteborg. Kaffet kommer i stort sett uteslutande från Demokratiska Republiken Kongo. Våra bönor är alltid ekologiska! Vi återinvesterar en del av vinsten lokalt där kaffet odlas.

Normala Fraktvillkor Sverige
Frakt till privatpersoner via DHL Service Point debiteras med 55 sek inklusive moms. Order som inkommer innan klockan 12, skickas normalt från oss samma dag. Paketet anländer inom 1-2 vardagar och sms-aviseras. Har du mot förmodan inte fått ditt paket inom 2 vardagar, vänligen hör av dig så hjälper vi till. Mejla till info@rutasoka.se

Företagspaket skickas direkt till dörren med DHL Freight i hela Sverige och debiteras med 150 kr inklusive moms. För företag som befinner sig inom Best Transports område i Göteborg finns möjlighet att välja detta som fraktalternativ, detta debiteras då med 120 kr.

Vid retur/ånger står kunden för kostnaden i första hand, kontakta oss på info@rutasoka.se eller ring 031-797 21 14.


Företag – Prenumeration och engångsbeställning
Vi levererar dagligen till företag i Sverige. Ett bra sätt att alltid ha gott kaffe tillgängligt är att använda vår prenumerationstjänst där vi efter era val levererar kaffe kartongsvis. Idag finns möjlighet att välja leverans, en gång i månaden, varannan månad eller varje kvartal. Valet görs under respektive produkt. Det går att göra engångsbeställningar samtidigt som ni aktiverar er första prenumeration, valen gör ni under respektive produkt.

Prenumerationen kan ändras och avslutas via er sida på vår hemsida, där kan ni även ändra leveransuppgifter (adress, datum, intervall m.m.) samt betalningsuppgifter (inkl. fakturaadress).


Privatpersoner – Prenumeration och engångsbeställning
Det kan vara lite extra skönt att minska på allt man ska komma ihåg, även i det privata. Därför har vi tillgängliggjort prenumeration på vårt kaffe även för privatpersoner. Du startar enkelt en prenumeration genom att gå in på en produkt du vill få hem och välja alternativet prenumeration istället för engångsköp. I dagsläget kan du välja att få kaffet skickat en gång i månaden, varannan eller var tredje månad. Du kan göra alla former av ändringar (ändra produkter, fraktmetod, avsluta prenumerationen m.m.) på din prenumeration genom att logga in på ditt konto på vår hemsida. Det går självklart bra att mejla eller ringa oss också om du vill göra några ändringar i din prenumeration.

Du kan även göra engångsköp i vår webbshop (till och med i samma beställning som du startar din prenumeration – om du vill ha något extra att dela med dig av). Då väljer du engångsköp på sidan med den produkt du vill köpa.

Tillämplighet
Rutasokas köpevillkor är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen och för företag - Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

Beställning
Vi ser helst att alla beställningar sker via www.rutasoka.se. Du skapar i samband med din första order en sida hos oss där du kan följa dina order, leveranser och din sociala impact (det går även att skapa ett konto utan att göra en initial beställning). Vill du ha hjälp med att lägga upp ett konto eller om du som företag vill avtala något annat än det som är tillgängligt i webbshoppen är du välkommen att kontakta oss på info@rutasoka.se eller ring oss på 031-797 21 14.

Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomföres. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles. För ej uthämtade paket faktureras kunden 250 kr.

Returer
Eventuell returfrakt bekostas av kunden. Gäller även vid reklamationer. Vi har förmånliga fraktavtal och kan erbjuda subventionerad frakt om ni kontaktar oss före retur av varor.


Returadress är:

Rutasoka Sweden AB
Aröds industriväg 56
422 43 Hisings Backa

E-mejl: info@rutasoka.se
Tel. 031-797 21 14


Priser
Alla priser som anges på våra sidor är inklusive moms och bygger på kontant betalning såvida ej annat avtalats. Med kontant betalning avses betalning med något av de betalningsalternativ som vi tillhandahåller via vår webbshop.

Vi råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället.


BETALNINGSALTERNATIV I KASSAN:

Shopify Payments
Du har genom Shopify Payments möjlighet att genomföra säkra betalningar med kort (Visa, Mastercard, American Express samt Maestro. Det går även att använda sig av betalmetoderna Shop Pay, Apple Pay och Google Pay.

Klarna Payment
Med Klarna kan du snabbt och enkelt betala, du länkas först till deras betalsida där du anger ditt personnummer och sedan kan välja att betala direkt, betala senare eller delbetala.

Leveranstider
Vi reserverar oss för eventuella felaktiga lageruppgifter, vilken kan få till följd att leverans kan komma att ske tidigare såväl som senare än beräknat. Vi förbehåller oss rätten att förändra en order avseende innehåll till likvärdig/bättre vara utan att det påverkar det pris du som kund fått bekräftat, alternativt stryka ej levererbar vara från order, och då givetvis med prisavdrag för densamma. Självklart efter överenskommelse först med dig som kund!

Önskar du som kund därefter beställa annan eller nämnda vara är detta att betrakta såsom en ny order. I det fall köpare anser att leverans dröjer på sådant sätt att denne ej längre önskar leverans av order är det på köparens ansvar att nämnda order avbeställes i enlighet med dessa Köpvillkor innan effektuering av order sker. Enklast är att du som kund själv gör ändringar i dina order (innan effektuering) via ditt konto på vår hemsida.

Köparens ansvar
Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt och att köparen, efter det att vi effektuerat ordern, följer upp leveransen hos speditören, samt tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio (9) dagar från avsändandet. Leverans sker endast inom Sverige i fall ej annat avtalats.

Förändring av order
Kund äger givetvis fram till den punkt order effektuerats rätt att, utan kostnad för denne annat än prisskillnad på vara, förändra sin order, dock med reservation för av kund beställd vara vilken ej lagerföres. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen. Notera att order som redan levererats ut från vårt system av självklara skäl ej kan ändras.

Avbeställning
Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt order effektuerats. Effektuering sker vanligtvis genom att faktura och frakthandlingar skapas. Avbeställning efter det att ordern effektuerats är ej möjlig. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. Avbeställning av order görs enklast via ditt konto på vår hemsida, men det går även att kontakta oss direkt via info@rutasoka.se eller 031-797 21 14.

Ångerrätt
Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ett köp inom 14 kalenderdagar, dock lägst 7 arbetsdagar, från mottagandet. För att begära ångerrätt enligt Distansavtalslagen kontaktar du oss så kan vi se om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att tillämpa ångerrätten, och i sådana fall uppger de uppgifter vi behöver. Varan skall vara i obrukat skick och i oskadat originalemballage. Återsändande av vara vilken returneras med hänvisning till Distansavtalslagen sker på kunds bekostnad då Distansavtalslagen ej ger kund rätt att begära återbetalning av kostnader för transport eller annan utförd tjänst. Vara skall återsändas väl emballerad enligt våra rekommendationer - I det fall varan går sönder när den returneras till Rutasoka, står köparen ansvaret. 

Om varor man beställt ej kan nyttjas på därför avsett vis, exempelvis inkompatibilitet, eller i fall då ångerrätt är att anse som förverkad, godkännes ändå i vissa fall återköp. I sådana fall står köparen för samtliga kostnader som uppstår, vanligtvis frakt. I sådana fall innehålles 20% av varuvärdet för att täcka kostnader för hantering av returen.

Reklamationer
Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara. Reklamation skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Det är vid reklamation efter garantitidens utgång köparen som skall påvisa att fel man anmärker på fanns redan vid leveranstillfället.

Returer
Vi förbehåller oss rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i fall identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara.

Support
Det går alltid bra att mejla till info@rutasoka.se om du har någon fråga! Det går även bra att ring till 031-797 21 14 (vi svarar i den mån vi kan och hänvisar i första hand till kontakt via mejl).

Information
Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande artiklar. All bildinformation på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

Tvist
Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel genom skiljedomstol.

Dataförlust
Vi kan ej hållas ansvariga för förlust av lagrad information ex. orderbekräftelser och kvitton vid köp. Vi uppmanar därför köpare att alltid ta erforderlig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning, samt alltid tillse att vital information på hårddisk eller annat lagringsmedium vilket skickas till oss för någon form av åtgärd, sparas på lämpligt medium. 

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.