VILLKOR

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@rutasoka.se.

Vårt juridiska namn är: Rutasoka Sweden AB, organisationsnummer 559111-6941, adress Holtermansgatan 1 A, 411 29 Göteborg, Sverige

 

VIKTIGT OM DINA PERSONUPPGIFTER

Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. GDPR är ett omfattande regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. 

I och med att du handlar hos oss så godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår Privacy Policy.

I korthet kan vår policy beskrivas på följande sätt:

Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig. 
Vi delar inte ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis får PostNord dina uppgifter för att kunna skicka hem varan till dig) och för att möta ställda lagkrav på bokföring. 

Vi sparar bara den information som krävs enligt lag och för att kunna ge så bra service som möjligt. 
Om du anger att du vill ta emot vårt nyhetsbrev så använder vi ett externt system för detta. Läs mer på vår sida för Privacy Policy

Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på info@rutasoka.se.

  1. KÖP
    Vid beställning träffas avtal om köp först när Rutasoka bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av Rutasoka. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. Rutasoka har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Rutasoka måste kunna fastställa kundens bostadsadress. 
  2. PRISER
    I priserna ingår moms med 12 %. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Rutasoka inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet. 
  3. FRAKT
    En fraktkostnad om 60 kr tillkommer inom Sverige. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du ser fullständig fraktkostnad i kassan. 
  4. BETALNINGSALTERNATIV/BETALNINGSVILLKOR
    • FAKTURA (endast inom Sverige)
      Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor. Vi använder Payson för faktura och du hittar deras villkor här: https://www.payson.se/sv/anvandarvillkor/
      Betalningsvillkor: Vid fakturabetalning gäller 14 dagar från det att varan skickats.  Det är Paysons betalningsvillkor som gäller och du hittar dem här: Payson faktura
    • KORTBETALNING
      Vi använder Payson för säkra kortbetalningar. Läs mer om Payson här: https://www.payson.se/sv/.

    • DIREKTBETALNING VIA INTERNETBANK.
      Betalning via banken sker genom Payson. Läs mer om Payson här: https://www.payson.se/sv/
    • SWISH
      Välj Swish som betalningssätt och du får information i din orderbekräftelse om nummer du swishar betalningen till. När din betalning har registrerats hos Rutasoka så skickas din beställning.

  5. LEVERANSER
    Vi skickar kaffet från vårt lager varje måndag och torsdag. För att försändelsen skall hinna skickas med måndagen leverans behöver ordern inkommit till Rutasoka senast klocka 12:00 samma dag, för utskick på torsdagar behöver orden ha inkommit till Rutasoka senast 16:00 på onsdagen. Större beställningar så som prenumerationer eller företagspaket paketeras och skickas på torsdagar. Leveranstiden kan variera, för detaljerad information om din leverans kontakta oss på info@rutasoka.se.

    Vid upphämtning av order på vårt kontor på Stena Center, Holtermansgatan 1 A, behöver vi avtala tid för upphämtning då kontoret inte alltid är bemannat. Kontakta oss via mejl, info@rutasoka.se eller ring oss på 031-7972114.

    Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av PostNord eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post.

  6. LEVERANSFÖRSENINGAR
    Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi kommer alltid meddela dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.
  7. LEVERANSBEKRÄFTELSE
    När vi tagit emot din order får du en bekräftelse av oss via e-post.
  8. TRANSPORT
    Rutasoka ansvarar för transport till dig som kund, om inte annat överenskommits. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
  9. SKADADE VAROR
    När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@rutasoka.se.
  10. ÅNGERRÄTT OCH ÖPPET KÖP
    Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Denna lag innefattar dock inte livsmedel, eftersom kaffe är en del av denna kategori gäller således inte ångerrätten. 
  11. REKLAMATIONER 
    Som kund har man enligt konsumentköplagen långtgående rättigheter om produkten har fel vid leverans med mera. Rutasoka garanterar att våra produkter uppfyller de specifikationer som uppges för respektive produkt och strävar alltid efter att beskriva produktens egenskaper så att de stämmer överens med verkligheten. Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@rutasok.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

    Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.   

  12. SPÅRBARHET
    Varje påse har ett artikelnummer som underlättar så att vi kan spåra specifik vara, varje påse har även ett bäst före datum. Skulle det vara något fel på varan ska det räcka med att kunden uppger artikelnumret som står på baksidan av varje påse i kombination med bäst före datumet för att vi ska kunna spåra det hela vägen tillbaka till dagen då kaffet rostades.

    Skulle felet omfatta alla varor som producerats vid ett specifikt tillfälle kommer samtliga varor från det berörda rostningsdatumet att återkallas, detta kan vi spåra med hjälp av bäst före datumet. 

  13. ÅTERBETALNINGAR
    Återbetalning sker via Payson. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen. Betalningar med Swish återbetalas i nuläget via en kontotransaktion, för att möjliggöra detta behöver vi tillgång till ett kontonummer kopplat till den person som gjort köpet från början, för vidare information kontakta oss via info@rutasoka.se.
  14. FÖRPACKNINGAR
    Samtliga förpackningar som vi använder är miljöanpassade och aluminiumfria samt återanvändningsbara för att i så stor utsträckning som möjligt värna om miljön.
  15. RESERVATIONER 
    Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 
  16. SKYDD AV PERSONUPPGIFTER
    I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@rutasoka.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår Privacy Policy).

    Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.

    En skillnad är att vi som företag måste ha utsett ett dataskyddsombud. Hos oss är vår Vice VD, dataskyddsombud. Har du frågor kring hur vi behandlar din information som titta gärna på vår Privacy Policy eller kontakta oss på info@rutasoka.se.

  17. EJ UTHÄMTAT PAKET
    Om ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta.

    Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du en administrativ avgift på 250 kr. 

  18. FORCE MAJEURE
    I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

    Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm. 

    http://www.konsumentverket.se/
    http://www.arn.se/

    Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.

    Länk: ec.europa.eu/odr
    Då kommer du till:
    “European Commission official website. The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court.”